Jeg har fått tilsendt en pakke. Uten at jeg vet det sikkert vil jeg tro det er pakken fra min venn Aksel som omsider har funnet veien til San Luis. Det er på alle måter hyggelig, både fordi jeg kan få tak i innholdet og fordi det gir en innsikt i postsystemet i Argentina. Nå har jeg ikke vært å hentet pakken enda, så den største testen gjenstår, men førsteinntrykket er ikke det beste. Fra før hadde jeg tenkt at det var et rotete system, men nå har jeg tvert i mot fått inntrykk av at det er svært organisert. Det er organisert best mulig for å presse penger ut av folk.
Fredag klokken halv to kom det et menneske på døren og leverte en lapp om at jeg hadde blitt tilsendt en pakke fra Norge. Pakken kunne jeg hente på byens hovedpostkontor mellom klokken 08:30 og 10:30 hver onsdag og fredag. Hele fire timer i uken er posten åpen altså. Ingen har kunnet svare meg på hva de ansatte ved postkontoret gjør på resten av tiden, og for å være helt ærlig tror jeg argentinerne er like fascinert over spørsmålet som jeg er.
Nå kunne jeg levd med de skrale åpningstidene alene, men Correo Argentino har virkelig gjort det de kan for å gjøre livet surt for folk. For å hente pakken må man betale 5 pesos, pluss 2 pesos for hver dag pakken blir oppbevart på postkontoret før man henter den. Siden jeg fikk hentelappen på fredag etter at postkontoret var stengt må jeg vente til onsdag med å hente den, altså i fem dager. Det blir 10 pesos i straffebetaling, og til sammen må jeg ut med 15 pesos for å hente pakken.
Jeg skulle likt å se statistikk over hvilken dag flest hentelapper blir levert ut til kundene. Det skal ikke forbause meg om fredag etter lunsj leder stort på andre dager.
Abonner på:
Legg inn kommentarer (Atom)
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar